Tuesday, August 9, 2011

Illustrovana Historie Letectvi


Patrně každý, kdo by měl uvést některý z našich předválečných letounů, bý si vzpomenul na stíhací Avii B-534. Probíráme-li se však dokumenty o bojových operacích československého letectva za války i před ní, ukazuje se, že mnohem užitečnější by) nenápadný víceúčelový dvojplošník Letov §-328. Stroj, který svojí koncepcí vězel ještě hluboko ve dvacátých letech, nikdy nevynikal vysokými výkony a byl prakticky zastaralý už při svém zavádění do výzbroje. Přesto se s úspěchem užíval až do konce druhé světové války. Byl nasazen k odrážení maďarských vpádů na naše území, dopravoval letce pro zahraniční odboj a nakonec sc stal hlavním úderným prostředkem Kombinované letky za Slovenského národního povstání, kdy dokázal obstát i proti mnohem modernější technice nepřítele. Některé „létající chmelnice", jako Fairey Swordfish nebo Polikarpov Po-2 se osvědčily lépe než stroje modernějších konstrukcí. Do této společnosti lze zařadit i naši „kravku", „šmolí-ka" či „bombarďák v pršiplášti", jak se tomuto ncjrozšířenějšímu typu Letová (Vojenské továrny na letadla) říkávalo. Koncem dvacátých let dostávalo československé, lotyšské, turecké a^jugoslavské vojenské letectvo do výzbroje průzkumný a bombardovací letoun Letov $-16. Tento jednornotorový dvojplošník s kovovou kostrou a plátěným potahem představoval velice zdařilou konstrukci a není divu, žc výrobce nabídl ministerstvu národní obrany i jeho zmenšenou verzi Š-28, kterou mel pohánět tehdy nový motor Walter Castor I o maximálním výkonu 176 kW (240 k).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...