Monday, August 15, 2011

Technika Wojskowa 2000-12


Nasz bohater, samolot F-16 wprowadził rewolucyjne zmiany w dotychczasowych poglądach na konstrukcję i zastosowanie taktycznych samolotów bojowych. Wykazał, że większy niekoniecznie znaczy lepszy, że najnowocześniejsze systemy samolotu mogą funkcjonować niezawodnie i że najbardziej zaawansowany technicznie samolot nie musi być samolotem najdroższym. Program F-16 konsekwentnie był zorientowany na rozwiązania perspektywiczne - począwszy od etapu projektu, poprzez kolejne, coraz doskonalsze wersje, stale utrzymując się na najwyższym światowym poziomie. F-16 zawdzięcza swą popularność niezwykłemu połączeniu nowoczesnej konstrukcji, wielozada-niowości i korzystnej ceny. W swoim czasie stwarzał możliwość modernizacji lotnictwa bojowego przy najniższych kosztach operacyjnych. Obecnie, ze względu na coraz większe zużycie, samojoty wczesnych serii stają się coraz bardziej awaryjnę. W najnowszych odmianach przenosi on najnowocześniejsze systemy uzbrojenia, które mogą być użyte zarówno w dzień, jak i w nocy, w każdych warunkach atmosferycznych. Niestety, nie można tego powiedzieć o wersjach F-16A/B, dostosowanych głównie do uzbrojenia niekierowanego. Prace nad samolotem - zaliczonym do rodzącej się trzeciej generacji maszyn bojowych - mszyły na początku lat 70. W lutym 1974 r. dokonano oblotu pierwszego prototypu, a w pięć lat później pierwsze maszyny seryjne pojawiły się w linii, równolegle w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej (Belgia i Holandia).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...