Thursday, August 11, 2011

Novinky MPM Issue 46


Z historického pohledu sice nejde o stroj nikterak výjimečný, zato máme možnost podívat se na to Jak tehdy některé jednadvacítky vypadaly. A také můžeme držet palce všem, kteří se takovouto kamufláž pokusí ztvárnit na svém modelu... Historie stroje MiG-21 MF v.č. 963008209, vyrobeného v létě 1973 (spolu s dalšími ze série - 8205,8206,8207,8208 a 8209) v moskevském závodě 30„Znamja truda", začíná 22. září 1973, kdy byl uveden do provozu. Velmi brzy došlo k jeho přeletu do ČSSR k 6. sbolp v Přerově. Jako všechny letouny z dodávky v tomto období byl opatřen kamufláží. Zde prožil podstatnou část svého leteckého života až do prosince 1989, kdy po přezbrojení 2. letky 6. sbolp na Su-22 přešel ke druhé letce 8. slp do Brna. Od prvního března 1990 působil celý pluk v Náměšti nad Oslavou z důvodů opravy brněnské dráhy. Po roce, kdy skončila výluka, se ovšem letouny nevrátily, protože tlak části místního obyvatelstva a některých politiků vedl k tomu, že byla část letounů na nějakou dobu přesunuta do velmi provizorních Malacek, aby koncem února přelétly do Mošno-va. K 30. dubnu 1991 dochází ke zrušení pluku a následující den jsou vytvořeny 81. samostatná stíhací letka (později přesunutá na Sliač) a 82. sstl, u níž námi popisovaný letoun zůstal do května 1991, kdy přešel ke svému poslednímu provozovateli -11. slp. v Žatci. Formálně byl při dělení republiky určen pro AČR, nicméně již v září 1993 přelétl do Líní k„uložení", čili de facto ke zrušení.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...